Monday, May 4, 2009

Hidup Tenang Walaupun Berhutang oleh Shamsuddin Kadir



Shamsuddin kadir memang seorang yang arif mengenai kewangan, malah secara aktif memberi tunjuk ajar mengenai pengurusan kewangan yang baik kepada umum. Beliau juga seorang motivasi terkenal.

Buku yang dihasilkan pada tahun 2007 ini wajar dimiliki oleh semua orang terutamanya mereka yang hampir memasuki alam pekerjaan dan berpendapatan sendiri. Walaupun tajuknya 'Hidup Tenang Walaupun Berhutang' kesimpulan buku ini ialah kita hendaklah menghindarkan dari membuat HUTANG TIDAK PERLU.

Penulis memulakan dengan cerita tipikal kita dari seorang yang 'zero liabiliti' menjadi 'forced muflis' (minta dijauhkan..). Banyak penerangan dan langkah-langkah yang praktikal dan wajar disarankan oleh beliau. Kalau seorang yang berumur 20'an membaca buku ini dan mengikuti nasihat-nasihat beliau, saya yakin dia adalah seorang yang biasa tetapi sangat bahagia dengan hidupnya.

Penulis banyak menekankan bahaya kad kredit dengan angka-angka yang boleh kita ambik iktibar darinya, cara mengatasi dan akhirnya mencapai status ' a guy who do not need a credit card'.

Antara tip paling berguna:

1. Kawal Nafsu
2. Sederhana
3. Belanja ikut belanjawan
4. Beri dahulu baru terima
5. Pinjaman baik
6. Simpanan berterusan

Sebuah karya yang patut dimiliki dan diikuti.

Salam

AzmanMSharif
Jln Kebun 13.59pm
5/5/09

p/s Kearah Bebas Hutang

1 comment:

  1. saya pun ada baca buku ni juga. Tapi,muka depan dia dah lain. baru beli bulan lima ni. Buku untuk bulan mei adalah mengenai pengurusan kewangan.. yeay..

    ReplyDelete